![]() ![]() |
Efterskrift til Erling Kullberg : ”I det fri” ”Det er nødvendigt at sejle, ikke at leve”. Sådan betyder det latinske citat, Kaj Munk bruger som titel på sin digtsamling fra nytår 1941: Navigare necesse (est, videre non est necesse). ![]() De paradoksale ord virker som en udfordring, og citatet sigter da også til ekstreme forhold. Det gjaldt liv eller død for et helt rige, da den romerske feltherre Pompejus fra en fjern havn forsøgte at bringe korn frem til det udhungrede Rom. Mandskabet på forsyningsskibene mente, det var livsfarligt at stå til søs på grund af storm. I den situation faldt Pompejus replik, og meningen var, at livet ikke er værd at leve for den, som ikke gør sit yderste for at redde sit land. Alle danskere kender tankegangen fra Chr. Richardts begravelsessalme, ”Altid frejdig, naar du gaar”. Den er skrevet i 1867, men fik en særlig betydning under Danmarks besættelse 1940-45.
Frihedskæmperne sang salmen, når de var blevet
fanget af tyskerne og stod foran at skulle
henrettes. Således blev deres sidste ord: ”Kæmp
for alt, hvad du har kært, dø om så det gælder.
Da er livet ej saa svært, døden ikke heller”.
Det er
netop det budskab, digterpræsten Kaj Munk
prædikede og skrev om i krigens første år. Han
blev vred, når han så, hvor mange af hans
landsmænd, der for egen sikkerheds skyld fandt
sig i besættelsen. Og han gav modigt sin vrede
luft. Som dramatiker skrev han om ”Niels Ebbesen”.
Det var den jyske frihedshelt, som i 1340
huggede hovedet af en tysk greve, der holdt
Jylland besat. ”Frie må vi være for at leve”,
siger Niels Ebbesen efter attentatet.
Skuespillet blev trods politiforbud trykt og
solgt allerede i 1942, og forfatteren læste
flittigt højt af stykket i folkelige
forsamlinger. Munks digte fra tiden er lige så
udfordrende og kompromisløse. En af titlerne, ”Ikke
Forlig”, kunne gælde dem alle, også de ”Tolv
digte om Danmark Digtsamlingen giver skarpe og
varierede øjebliksbilleder af danske landskaber,
ét for hver måned. Munk er inkarneret
friluftsmenneske, og med ham som vejviser kommer
vi helt tæt på dyr og planter og vejr og vind.
Men naturoplevelsen farves, som vi alle kender
det, af hvem der ser – og hvornår! Gennem Kaj
Munks briller og netop i 1940 opleves Danmark på
en særlig måde. Frem af naturbillederne fra
besættelsesåret pipler Munks holdning til
besættelsen. Den kunne ingen af datidens læsere
tage fejl af. Som danskere har vi alle
prøvet at vågne op efter en snestorm i JANUAR og
”se et land, vi ej kender”. Men i krigens første
år, hvor vintrene for øvrigt var særligt kolde,
fik ordene en bibetydning: Det var fjenden, der
var stormen, og som havde gjort landet fremmed
for os. I FEBRUAR citerer Munk en
ældre digterpræst. Ordene ”Dagen længes. Vintren
strenges” huskes fra St. Blichers ”Trækfuglene”.
Men naturens tegn på, at det nok alligevel
bliver forår igen, skal denne vinter også
forstås som troen på politisk befrielse til
sidst. I MARTS bliver træk- og
standfugle brugt til at dele danskerne i de feje,
der ”stak af, da det knev”, og de trofaste, der
som spurven ”bli’r på sin plads”. APRIL handler også om en almen
dansk erfaring: Solen kan få så meget magt, at
man leger sommer i utide. Men i det besatte
Danmark er april den måned, da fjenden kom. Den
lumske aprilsol ligner tyskernes søde ord om, at
de var kommet for at beskytte os. Kun egetræet,
symbolet på dansk modstandskraft, gennemskuer
bedraget. Egen lader sig ikke narre til at sætte
knopper! I JUNI får samme modsætning
form af en samtale mellem to venner. Den ene er
nedtrykt på grund af krigssituationen, den anden
i smittende sommerhumør, og det er ham, der får
det sidste ord. Den prægtige natur kan nemlig
minde det besatte Danmark om, hvilke
skønhedsværdier kampen gælder! Digtet om JULI bruger djærve
billeder, der kan minde om Højskolesangbogens
beredskabslyrik. Den danske mand og den tapre
landsoldat, altså folket, bør forsvare sin pige,
dvs. Danmark, mod fremmede mænd. AUGUST er det månedsdigt, Munk
selv foretrak. Det handler om lyngen, der selv
får ordet i en række enkle strofer, ligesom
havren hos Jeppe Aakjær. Lyngen véd godt, at den
– ligesom lille Danmark - ikke regnes for noget
særligt, men ”Tit hvor de store falder, står de
små”. Skulle den blive udslettet, som meget
tyder på, trøster lyngen sig med den tanke, at ”måske
jeg sejred størst, da jeg forgik”. Den uanselige
urt foregriber således frihedskæmpernes tanker. SEPTEMBER har bragt nedbør og
storm, men det barske vejrlig kan bruges som
inspiration for de kæmpende: ”Det gi’r kræfter
dette her!” Altså modstandskraft. Endnu en mindelse om Blicher
giver OKTOBER, hvor Kaj Munk og hans hund lige
veloplagt dyrker jagten som livsstil. En linje fra digtet om
NOVEMBER er blevet bevinget: ”Hvor hurtigt
svandt den lyse sommer”. Men netop som Danmark
ser allermest dødt og tåget ud, sker der noget,
som ligner et godt varsel: ”Fem svaner lysner
frem og løfter/ en svanesang”. Den sidste måned i Kaj Munks
cyklus får digteren til at spørge, hvornår på
året Danmark så er skønnest. I de lyse nætter,
svarer digteren. Men hans datter stemmer for
DECEMBER. Hun smitter faren med sin barnlige
juleglæde og sikrer den digtende frihedskæmper
en smule julefred.. To jule senere var Munks
provokationer blevet tyskerne for meget. Nogle
uger efter en oprørsk adventsprædiken i 1943,
blev han likvideret i en landevejsgrøft nær ved
sin præstegård i Vedersø. Det
brutale mord vakte stor forbitrelse og var med
til at give den aktive modstandskamp folkelig
opbakning. Kaj Munks martyrlignende død
bekræftede på en måde lyngens forhåbning: Måske
han sejred størst, da han forgik.
|